VHF Den Rekordu 2006

aneb jak byt nechtene rusicem na pasmu

reportaz psana na miste zacina vlastne mnohem drive, vzdy po predchozim zavode kde se analyzuji a shrnuji klady a zapory zavody. Pri PD jsem nemohl byt celych 24 hod pritomen, ale zkuseny tym to zvladl na jednicku. Tedy spise na dvojku. OL4A jednicka na bojisti VKV stanic je mimo dostrel pokud jim to aspon trosku funguje a mnohe jine stanice resi 2m jako mezifrekvenci (napriklad OL2R) kdezto pro nas je to stezejni pasmo. Nejsou lide, cas ani ochota budovat poradne systemy na 70cm a vyse. No ale treba pristi rok posilime prave 70cm abychom lehce vydrazdili top stanice.

Tyden pred zavodem hovorim s Dusanem OK1DC a slibuji jako obvykle prijezd kolem 16-18 na misto cinu. V Dolanech na chalupe balim jako pokazde TCVR a celou bizuterii pro VKV provoz. Velke mnozstvi nechavame pravidelne na kopci, takze to byvaji 2 bedny nepostradatelnych zbytecnosti. V patek rano dobaluji obleceni, spacak a frcim do prace, kde za dopoledne stejne moc hodnot nevytvorim, protoze jsem myslenkami napul uz na kopci. V poledne prehazuji radioamaterske "zbytecnosti" do KIA Sportage a vyrazim smer Roztoky u Prahy pro Standu OK1AGE, ktereho vyzvedam v 12:45. Vyrazime z Roztok smer na Ruzyn, mimochodem jsou tam prekrasne rovinky idealni na poradne KV pracoviste.

Kousek u letiste je profi stanice se 4 LP na 3-30MHz a mnoha dalsimi dratovymi antenami. Jen ji mijime. V cervenci jsem si to tam chtel vyfotit a mistni spravce byl tak neprijemny ze bylo zbytecne s nim hovorit. Pres vysledny zakaz jsem si poridil dokumenty ke sve potrebe. Nejsme v dobe studeneho socialismu, ale on by to pres svoji nabubrelost stejne nepochopil. Se Standou se dostavame na vypadovku na Plzen a kolem 14:30 hodiny po prejeti Plzne parkujeme u Penny v Holýšově kde se posilujeme zasobami potravin na celý víkend. Za půl hodiny jsme připraveni na poslední úsek cesty a kolem 16 již parkujeme na Čerchově. KIA Sportage bravurně zvládá strmou cestu na kopec.

Příjezd se musí oslavit a tak s přípravným týmem OK1DC, OK1FFV, OK1FFW zasedáme do místní hospody a analyzujeme připravenost na závody. Přípravný tým udělal obrovský kus práce a tak stoji 4 x 5 YAGI na I, 4 x 5Y na OK2/OM a M2. Po správně vychlazeném Gambrinusu vybalujeme věci z auta, zapojuje se FT1000MP, transvertor, zdroje kecátko, CW klíč atd. Předvojový tým udělal mnohem více práce, je zapojen budící PA, 4 násobný rozbočovač a PA do každé z ant soustav. Jako vždy něco zapomínám a tak se dovybavujeme ještě monitorem na druhé pracoviště z místních zásob. Kolem 18 již turistický provoz na Čerchově utichá a tak se tým pouští do sestavovaní hlavního anténního koně 2 x 2M18XXX. Postavení neni až tak složité, ale jedeme systémem jeden řídí a organizuje další pomáhají , přidržují atd....Takže občas z některých úst slyšíme kdybych já byl vedoucí tak... no kolem 19:30 anténa je ztopořena, kontroluje se pSV 1.3 cca na 144.250 a nastavní rotátoru. S anténou se dá pohybovat jen v sektoru 240-310 stupnu coz ale staci na F, HB,ON a samozrejme DL stanice Mnichov a okoli kde hrajame jako mistni radio.

Po veceri co dum (kukurice OK1DC) a Penny dal se dávám na vysílání na 2m. Přichází stanice ze všech výživných směrů, včetne několika F, HB, LX, ON, PA, SP, I a jednoho G0KPW. Kde na dotaz jaký má výkon odpovídá "good power" a zbytek si můžeme domyslet hi... No ale přichází také DK0BN který nám říká že jsme 30 kHz nahoru i dolu, zmenšujeme výst výkon z TCVR a zesílení MIC. Kompresor už dávno nepoužíváme právě kvůli spletrům. Po korekci signál je lepší. V 22 LT si sedá k zarízená OK1DC a svým mohutnějšímk hlasem promoduleje tak že jsme mnohem širší než je záhodno. Následuje QSO s OK1AR který nám k tomu dává také komentář. Já jdu pomalu spát a tým techniků řeší problém jak to moc nevybudit abychom neznepříjemňovali všem život a přesto nejeli s QRP. Spaní na starých vojenských postelích a matracích není ideální, ale je to postel a díky spacáku není ani velká zima.

Ráno se vstává kolem 8, snídaně. Není moc do čeho píchnout, a tak vymýšlím malý výlet do Německa. Po 4km s KIA sjíždím s Čerchova a po dalších 5 km jsem na hranici Lísková. Po pár km vjíždím do vesnic Waldmuenchen. Dělám drobné nákupy a za 40 min jsem už zpět na kopci. Mezitím probíhají testy na kvalitu a hlavně šířku našho signálu. Zdá se že jsme to spacifikovali na akceptovatelnou úroveň, ale další testy ukazaly jak hluboce jsme se mylili.

Jediné co nám citelně chybí je Internet přístup. CDMA Eurotel už není k dispozici a na kopci žádný GSM operátor pořádně nejde, jednu chvíli je mobil na české síti, ale povětšinou si volí dostupné něměcké sítě. Ani jedna ale neni se signálem který by umožnoil GPRS a následne inet. Problém se bude muset ještě řešit. Dopoledne dale zkousime a laborujeme s mikrofonem. Blizke i vzdalene stanice nam hani signal. Jsme siroci 5 az 100 kHz. Zkousime vymenit Heil nahlavni soupravu za jinou a vysledek je stejny, nakonec vitezi original mikrofon YEASU k FT1000MP. Nevyhoda je v drzeni mikrofonu v ruce. Pred samotnym zavodem jeste testujeme zda nam nekmita neco ve vysilaci ceste. Doladujeme budici PA od OK1DX a postupne vypiname kazdy z PA od Mirka OK1VMS abychom urcili skodnou. Nic nepomaha a stejny signal je i s nahradnim TCVR ktery na chvili pripojujeme. Blizi se nam 16 hod

Zavod rozjizdim spolu se Standou OK1AGE. Rate je pomerne slusny, ackoliv vysnenou 100 za 1 hod zase nedelame a koncime nekde kolem 90. Zasadni problem je ruseni, inu jak poznamenal jeden z nasich OM, pokud nerusime my budou rusit oni nas a tak neni neobvykle ze si nekdo sedne 5 az 10 kHZ nad ci pod nami a my jej mame ve spickach 59+10 a kazdou relaci si musime nechat opakovat na 2x. Nekolikrat menime QRG, protoze si vedle nas sedaji stanice ktere nas asi neslysi, jedna HB9 0.5kHz pod nami a zase dalsi YT6A pro zmenu nad nami a tak mame i zaroven oba smery "hluche". Nekoncime po dvou hodinach ale 5 minut predem s vysledkem 140 QSO. Rozbil se nam RX prepinac anten a tak ztracime 10 minut. Dalsi nastupuje OK1DC a OK1FFW. Po dalsi hodine (17 UTC) mame v deniku 200 QSO a OL4A o vice nez 50 pred nami. No odhad je 200 QSO za nimi. Nevadi bojovat se musi. Chybi nam kecatko, internet atd, ale jinak technika funguje. Kolem 19 hod zjistujeme ze obe ctyrcata smeruji aspon 2 hodiny na I. Nemame vykryty smer a je to nase ztrata. Na kopci v tu dobu uz nikdo neni, pres den zde bylo nekolik turistu co si vystoupali at jiz pesmo a nebo na kolech a po zasluze si dali obed a pivo v nasi obcerstvovne. Hospodsky ale uz zmizel a s nim i posledni turiste. Do rana je kopec jen nas nepocitam li hlidaci sluzbu co je zde stale.

Stridani je po 2 hodinach az do pulnoci a pak nasleduji 2 tri hodinove vachty ktere byvaji nejmene oblibene mezi osazenstavem. Nad ranem OL2R ma naskok na nas asi 0 30 QSO a OL4A uz nesledujeme. Dalsi 3 OM stanice maji porovnatelny pocet QSO jako my. Vzhledem k problemum o kterych pisi az nakonec a dale k nefunkcnimu RX prepinaci, ktery se musel davat 2x dohromady není divu, spise je s podivem ze vůbec nejaky ten vysledek je. V 6 rano prichazi posila se silnym hlasem OK1CRM a tak tym 5 operatoru se zvetsuje na 6. QSO pomalicku prichazi, ale stejne jsme daleko za lonskym rokem

Dopoledne pokracujeme tempem cca 30-40 QSO a v 16 hodin je celkovy vysledek 915 QSO. Jsme o cca 80 QSO za lonskym výsledkem. Inu není pokazde posviceni.

RUSENI

Samostatnou kapitolu bych mel venovat nasemu ruseni po pasmu a predpokladam velmi zneprijemnovanemu fungovani mnoha blizkych ale i vzdalenejsich stanic. Od patku jsme byli pomerne siroci na pasmu, jak jsem psal delali jsme ruzne upravy a vymeny, ale teprv kolem 4 rano v nedeli rano Jarda OK1FFV nasel pravdepodobnou pricinu. 3 fazovy rozvadec nam "hral" v rytmu CW, jak jsme pozdeji zjistili nektery z kabelu do zasuvek do PA byl uvolneny a predpokladam ze se nam to cele dostavalo pres dalsi namodulovani do PA a byli jsme slabsi ci silnejsi na celem pasmu. Po 6 rano bylo vse podotahovano a take jsme mohli najet na normalni PA provoz, doposavad se vse budilo tak na 50%. Zde nalezi obrovska omluva vsem stanicim co jsme jim zneprijemnovali život a nemohli tak pracovat dle svého ocekavani.


RPT soubor z Lokatoru

Fotogalerie


Návrat na hlavní stránku