Ceuta - CQ WPX CW - EA9/OL8R


Pro dalsi contest akci na EA9 jsem se rozhodl po posledni navsteve v rijnu 2004 kde jsem se ucastnil CQ WW SSB. Pripravy zacaly v breznu kdy jsem oslovil zname co mi pomahali s pripravou predchozi navstevy. Jorge EA9LZ se odstehoval na jih Spanelska, je to uspesny podnikatel ale na konicek mu nezbyva moc casu. DOstavam od nej kontakt na Enrique EA9GW se kterym vedu anglicko & spanelskou konverzaci, tedy tu spanelskou mi zajistuji internet on line prekladaci slovniky. Roberto LU3HAK toho casu na EA9 je treti znamy z predchozi akce. Nereaguje sice na emaily ani na dopis ale nakonec se ozyva asi 3 dny pred odletem.

Vikend pred zavodem delam posledni kompletaci a zkousky cele sestavy. Jarda OK1DNJ mi pomaha sestavit a naladit vertikal SP7GXP na CW pasma od 40m nahoru. K tomu dipol na 80m a LW na 160m mam jiz pripraven z predchozi expedice.V pondeli a utery vecer doma balim. Doufam, ze jen nebudou prisne kontroly na letistich.Prirucni zavazadlo ma 17kg (muze mit cca 5-8 kg podle predpisu), druha taska ma 17 kg a antenni sestava 12kg. Celkem jsem na 46Kg s povoleno je 25kg. Ze zkusenosti vim ze se musi vybrat na letisti sympaticka obsluha, ale nikoliv nekdo kdo se zaucuje. To bych se v takovem pripade nedoplatil, ti berou vse moc podle predpisu.


Helikoptera na Ceute

Cesta zacina ve stredu 25/5 rano, letistni odbaveni probiha bez problemu. Do Malagy neletim sam ale XYL a take dalsi pribuzenstvo a tak se ma nadvaha ztratila. Zavazadla leti s nami az do Malagy. Trasa vede pres Milano, kde je asi hodinova prestavka a nasledne 2 hodinovy Milano Malaga. Prilet v 17 hodin. Odpojuji se od rodinne dovolene, ktera pokracuje dal do vedlejsiho letoviska na slunecnem pobrezi - Torremolinos.


Kokpit helikoptery

Na dalsi cestu do Afriky se muze jet dale autobusem z Malagy do Marbella a nasledne do Algeciras. Z Algeciras jezdi co hodinu az dve trajekty do Ceuty. Cesta podle spoje muze trvat 4 az 6 hodin. Druha moznost, ktera je mnohem rychlejsi ale take temer 3 x drazsi je pravidlna helikopterova linka Malaga - Ceuta. Let helikopterou dostavam od XYL jako darek k narozeninam. Zavazadla dostavam kolem 17:30 let helikoterou odleta v 18:00 a posledni potom v 20:30. Rychlym tempem pospicham z priletove haly o patro vyse do odlatove a nachazim prodejni stanek Helisureste, tedy spolecnosti provozujici linku helikopterou. Prodejce umi spanelsky,nastesti byl pri nej druhy pilot z helikoptery a tak se rusi rezervace na 20:30, platim letenku a jdu opet na klasicke odbaveni na letisti. Je asi 17:55 kdy prochazim kontrolou prirucniho zavazadla. Kontrole se samozrejme nelibil obsah mych krabicek (tcvr, zdroj, pasticka, cw klic....) a vola si vojaka z ochranky na pomoc. Ten rozpoznava CW klic (predpokladam ze se to ucili) a pousti mne dale. Jako posledni prichazim k nastupu do mikrobusu co veze k helikoptere. Vezu si take antenni system zabaleny do cca 2.2m dluheho tubusu. Pilot si neni jist zda to vleze do "rakve" , tedy nakladnimu prostoru helikotery pripojenemu z boku, ne nepodobne zavazadlovym prostorum ve kterych si vozi auta zavazadla navic. Antena i zavazadla se vesla a spolu se mnou naseda do helikoptery dalsich 8 lidi. Za chvili se zaviraji obe bocni dvere a za 3 minuty se uz vznasime. Cesta na Ceuta trva 30 minut a byl to pro mne velky zazitkem, vlastni let probiha podel slunecneho pobrezi - "Costa Del Sol" s obrovskymi rezidencemi, hotely a vsude pritomnymi bazeny. Po 15 minutach se dostavame nad more, pevnina se ztraci a za par minut se vynori jiz Afrika. Prilet 18.30.


Pohled na slunecne pobrezi

Na heliportu si objednavam taxik. Prijizdi stary Mercedes. Nevericne krouti hlavnou na antentenni tubus a odmita jej nalozit.Nakonec jej davame do prosturu pro cestujici. Po kratkce ceste autem se dostavam do znameho hotelu Residencia Africa v pristavisti. Hotel ac ve standardu *** pripomina spise obstarozni studentskou ubytovnu. Dostavam steny pokoj 211 jako pri posledni navsteve a co zustava stejne ji i chybejici zebrik (escalibra) na strechu (Azotea) ackoliv to byl jeden z dulezitejsich bodu v predexpedicni komunikaci.

Ve stredu vecer uz nic nedelam, jdu nakoupit stravu co budu jist po dalsi dny meho pobytu na Ceute sestavajici z baget, salamu, syru a vody nebo dzusu doplneny jablky. V 9 vecer prijizdi Enrique a delame malou projizdku mestem, dostavame se na marockou hranici, na kopec kde je vojenska stanice a projizdime cele mesto. Ceuta je vlastne pristav a kolem jsou z leve a prave strany hory. Na jedne z hor maji vojaci poslechova stanoviste zejmena smerem na Maroko a poslouchaji vse co se da. Enrique mi rika ze se obcas zadari dostat povoleni vysilat z hory, previs asi 100m, otevrene smery od 270 do 90st idealni na USA, EU a UA9/JA . Me QTH je vlastnie v pristavisti, asi 500m od mista kde prijizdi trajeky z Aleciras. Strecha hotelu je cca 10m nad silnici a na zapad mi brani cca 5m strecha vedlejsiho obchodniho domu.

Ctvrtek rano ac mam zebrik sliben na 9 az 10 hodinu se nic nedeje a tak se dostavam na strechu "klasickou" cestou pomoci stolu, stafli a trosku sikovnosti s odvahou. SLibeny zebrik privazi Julio, majitel hotelu, kolem 11 hodiny. Vertikal je slozen behm 2 hodin vetne 4 kotev z pradelnnich snur. Na vlastni ztoporeni prichazi na 5 minut 2 pracovnici z hotelu. Jako druhou antenu pridavam dipol na 80m.PSV je OK a ve ctvrtek a patek pracuji zejmena na WARC pasmech a pridavam 900 QSO do logu.

Pri povozu na 30m vznika vceli ul se kterym si tezko radim a podobne je na tom FT857 po zahlceni silnymi signaly. Zachytim slabsi stanici, mam 2 nebo 3 znaky ale to nevadi dalsim 2 nebo 3 I stanicim aby mne nerusene volali nikoliv s vykonem QRP. Neco podobneho se obcas stava u nekolika malo OK nebo OM stanic, dostava se na ne take rada, ale diky podobnemu chovani je rate na 60-80 QSO za hodinu.


Vysilaci pracoviste

V patek podvecer mne opet navstevuje Enrique EA9GW a jedem s podivat k nemu domu. Bydli v panelaku, tak jako vetsina mistnich obyvatel, ma dva byty jeden v 3 a druhy v patem patre.Enrique pracuje jen SSB, CW nezna, to ostatne je pravidlem pro vetsinu EA9 amateru, jen par jich zvlada CW a jeste mensi skupina se ucastni zavodu.Enrique ma na strese 1 trapovany element 20/15/10 a dipoly na 80m a 160m. Mam moznost pracovat z vysky 30m nad morem rozdil je patrny hned na prvni pohled. Se zakladnim tcvr (IC 781) dostavam z EU stanic na 20m 59 a lepsi signaly. Po hodine vysilani pribyva v logu 70QSO. Enrique ma jiz pripraveny 7m stozar a k tomu 3 el Y s rotatorem. Jorge zapujcil Enrique sve zarizenia PA ACOM 2000A a tak az za par tydnu bude EA9GW na pasmu muzeme ocekavat velmi silne signaly.


Antena EA9LZ

Pred kazdym zavodem je dulezity odpocinek, v patek odpoledne spim 2 hodiny a jdu si opet lehnout kolem 22 abych spal necel 4 hodiny do zacatku zavodu. Spat je obcas komfortni pojem, protoze Residencia Afrika, lezi pri rusne ulici kde provoz snad nikdy neustava a tak slysite projizdet kazde auto, autobus a nebo vojenskou kolonu. V tom poslednim pripade jsem uplne prestal vysilat protoze hluk stoupnul pres 100 dB a nic jineho jiz nebylo slyset.

To ovsem nebylo posledni QRM co jsem zazil. Ceuta svym umistnenim ma velmi silnou muslimskou komunitu a hotel hostil z patku na sobotu muslimskou svatbu pro 200 lidi. Zabava zacina pred pulnoci a konci v 5 rano. Mistni "tiche" mne tak stalo nekolik spojeni ktere se ztratily v hluku klaxonu, revu, rozbitych lahvi a pokrikovani svatebcanu. Doufal jsem ze dalsi noc jiz bude klid, ale opak byl pravdou. Muslimove si udelali hudebni hlasitou party v cafeterii vzdalene 30m vzdusnou carou od pokoje a tak ziva hudba patricne zesilena mne doprovazi az do 5 hodiny ranni.

Vlastni zavod probiha "standardne". Chvilkami se vytvari pile up, ale na dovolavani na jine stanice vertikal v pristavu s horami kolem a 100W moc nestaci. Prvni 30 min prestavka prichazi po 28 hod prace. Na kratky odpocinek leham na postel, ale nohy zustavaji na zemi abych nemel problem se stavanim. Po procitnuti mam stav ne nepodobny deliriu. Delam spojeni, ale nejak automaticky a ani nevim co a proc to tam vlastne pisu. Dopuji se dalsim cukrem z cokolady a nalada se lepsi. Zavod je pro jednotlivce na 36 hodin a tak nedeli kolem poledne si davam 3 hodinovy oddech a zavod pro mne konci po cca 40 hodinach 18 hodin odpoledne. V logu je 1950 QSO a pres 640 nasobicu a 4 500 000 bodu. Puvodni plan byl 2000. To ze jsem se priblizil k 2000 umoznilo silne otevreni 28 MHz pasma co hralo zejmena na G,I,PA a DL stanice. OK,SP a jine v okoli jiz nebyly zdaleka tak silne jako stanice v prvni skupine. V nedeli dopoledne je velka sporadika na take na 50MHz. Slysim stanice z mnoha zemi, ale PSV KV vertikalu mi neumoznuje vysilat. SKoda.


Dipol 80m a vertikal

Behem zavodu mam dve navstevy. V sobotu rano kolem 03:30 slysim klepani na dvere. Prichazi Roberto, prinesl mi pomerance a kiwi na osvezeni. Mila navsteva potesila, dostava druhe sluchatka aby si poslechl provoz. Roberto at jiz duchodce je velmi cily a se snamostni a tak v nedeli dopoledne spolu s nim navstevuje me doupe fotograf deniku El FARO, mistnich novin. V pondeli je ma fotka s pruvodnim textem na druhe strance. Propagace musi byt.

Po zavode se vzdy snazim udelat nejake analyzy co do priste vylepsit. Pokud pominu skorapku mezi tcvr a zidli co se musi poradne zlepsit praci v pileup na CW trenazeru v PC (Morse Runner od VE3NEA) tak je nekolik oblasti kde se nasledne mohou ocekavat lepsi vysledky. 1. smerova antena. Jiz delsi dobu pomyslim na Spider Beam od DF4SA. K tomu 12m portable stozar. Stavajici vertikal je vyborny ze zvlada vse od 40m do 10m vcetne WARC ale zisk a smerovost od nej ocekavat nemuzu 2 analyza propagace a podminek sireni (napr W6EL software nebo podobne). 3 prostudovani jinych logu z oblasti tedy CN/EA9 atd abych vedel kdy a kam smerovat. 4. Presne vytvoreni strategie prestavek kdy jsou nejmene vyzivne smery 5 presne prostudovani podminek, jake pasmo je za kolik bodu, kde jsou nasobice a jak se pocita celkovy vysledek. Shrnu to jednoduse, jiz zminena skorapka delala vse intuitivne a tak predpokladam ze jsem mohl takto ztratit i dost spojeni. No vzdy je co vylepsovat.

V nedeli navecer jiz balim, 36 hodin je za mnou, Roberto mi pomaha a kolem 22 usinam. Usnuti bylo snad zalezitosti lusknuti dvou prstu.Rano se probouzim, dobalim a zajdu si do kavarny na "Tee de Marocc" vyborny matovy caj. V 11 hodin jiz jsem opet na heliportu a za 30 minut jsem nohami zpet v Evrope. Hola Espana. Do stredy travim zbytek dovolene v Torremolinos kde je krasne pocasi, normalni hotel a konecne tepla strava.

73 a zase nekdy nsl Petr OK1FCJ/OL8R

Návrat na hlavní stránku