EA9/OK1FCJ & EA9/OL8R - CQ WW 2006
(18. 11. - 27. 11. 2006)

Uvod

Ceuta ucarovala jiz mnohem drive ani ne tak svojim kouzlem, protoze je mnoho mist kam se radeji podiva turista, nicmene pro nas "postizene" provozem na radioamaterskych pasmech ma tato malicka zeme zvlastni kouzlo. Je jen skok od Evropy a presto je to jiz jiny kontinent, je na severo zapadu Afriky takze neni az tak daleko do USA a tim padem idealnim mistem na KV zavody. No idealnim jak se to vezme. Je to male mesto, pomerne velmi huste obydlene a nikdo neni prilis zvedavy na ty s antenou a draty. Jedine 2 velke funkcni hotely Paradore a Tryp vas s antenou pro jistotu radeji neubytuji. Takze zbyvaji jina mensi ktera ale nejsou na WWW a nebo a to casteji vhodna pro nas provoz.

s XYL v Torremolinos More a palmy
Torremolinos

Posledni letosni akce byl SV5 tedy Rhodos kde jsem se ucastnil IOTA contestu. Tam jsem se i s XYL dohodl ze mne pusti na "poradnou" expedici nekam do Afriky, ale jen pod podminkou ze nepojedu sam. A tak jsem shanel a kontaktoval ale nikomu se nakonec nechtelo a druhy bod dohody byl, ze pokud pojedu sam tak leda do EA9, ktery je jediny relativne bezpecny stat kde se clovek domluvi i kdyz vyjimecne anglicky, ale spanelsky zcela urcite. EA9 je soucasti CEPT a tak neni problem s licenci, druha vyhoda v EA9 je maly pocet CW operatoru. Neni problem spojeni udelat, ale s QSL to uz byva trosku horsi. Vylet zacina 17.11 rannim letadlem smer Milano Malpensa, tam po hodine prestupu druhy let smer Malaga. To vse s XYL. Po priletu do Malaga bereme taxi a jedeme nekolik malo km do Torremolinos, turistickem mestecku ktera nema nic s radioamaterstvim spolecneho. Pocasi ale preje a tak vlastne od patku do nedele jsme na plazi a nebo v bazenu a opalujeme se a nabijime energii. XYL na nedelni cestu domu a ja na Ceutu.

Plaz Promenada
Cesta do Afriky - nedele 19/11

V nedeli odpoledne oba odjizdime. XYL vysazuji na letisti a sam pokracuji na autobusove nadrazi v Malaze. Cena za taxi 25 EURO z Torremolinos. Ceny pisi zamerne, aby si kazdy mohl spocitat na kolik mne prumerne vyjde 1 QSO. Letenka Alitalia stala cca 7500 Kc. Primy autobus Malaga Algeciras stoji 10 Euro a jede se 1h a 45 min. Kolem 17 vysedam v Algeciras a beru si taxi do pristavu. Dalsich 6 EURO. V pristavu kupuji listek smer CEUTA, 34 EURO. V 1800 odjizdi trajekt aby po 45 minutach pristal v Africe.

Vzhledem k tomu ze XYL nejela se mnou tak na mne zustala tiha vsech zavazadel. Antena vertikal 40-10m vcetne stozaru 12kg, 10m sklolalminat stozar na 80m dipol 3.5kg. K tomu vsemu je jeden umelohmotny kufr vazici 25 kg a obsahujici krome obleceni a hygieny doufam vse co na miste muzu potrebovat. V batohu na zadech jeste nbook, licence, pas a jine drobnosti. Dalsich 5kg. Dohromady cca 45kg co sebou musim tahnout. Zatim netusim jak to bude na zpatecni ceste protoze mam narok jen na 25 kg. Ostatne cesta trajektem v planu nebyla. Z Malaga do Ceuta lita i helikoptera. Bohuzel na nedeli 19/11 bylo vse obsazeno a musel bych cekat az do pondelniho vecera a to by bylo opravdu skoda celeho dne.

Vecerni Ceuta Pristav a mesto Rano po probuzeni
5 ***** "hotel"

Trajekt pristal z mensim zpozdenim,odplova ne v planovanych 18 ale 18:15. Hranicni kontrola v Ceute uz nebyla co predtim. Drive byla bezcelni zona. Dnes ne. Nikdo mne nekontroluje, prochazim pristavni halou a zenu se k vychopdu. Ve stejne hale se misi lide cekajici na cestu na kontinent. Pred budovou volam Enrique EA9GW. Jak se nasledne dozvidam je to velke stesti, protoze sam bych asi do "hotelu" netrefil. Muj "hotel" je zamerne v uvozovkach. K hotelu ma asi tolik co studentsky pokojicek ke komfortnimu pokoji. Pro predstavu pokoj 3x3m, tam 2 postele, maly nocni stolek a 1 vesak. Nic jineho co by Vam mohl pripominat pokoj, nehledejte kos, skrin, stul, zidli ani cokoliv jineho neni. Vlastne, zda se ze tam bydli vice Marokancu nez Spanelu. Je to jeden z mnoha baraku postavenych na strani. Majitele bydli v prizemi, v prvni patre je asi 8 pokojiku ktere pronajimaji. Vsechny maji 1 spolecne hygienicke zazemi WC a sprchovy kout a 1 umyvadlo. Nutno dodat ze je zde cisto. Vsichni kolem umi jen spanelsky, pripadne francouzky a arabsky a ja jen zaklady spanelstiny, ale i ty se hodi a tak slovnik a poskladani vety resi mnoha nedorozumeni. Z pokoje jdu na malou chodbu, mijim WC a koupelnu a vstoupim na verandu, ci spise strechu bytu majtelu. Ze strechy je ale krasny vyhled nejen na mesto ale i na Gibraltar, cele jizni pobrezi EA a zaroven tam nekde bude i USA. Denni taxa je 15 Euro tedy zadarmo na mistni podminky. Enrique odchazi, vecer antenu skladat nebudu, jdu se projit do mesta. Je nedele a tak je skoro vse zavrene. Jsem bez penez, ac vlastnic nekolik bankovnich karet, tak bankomaty 2 velkych bank (Unicaja, BBVA) mne nechavaji na holickach delajic mne pomerne nervozniho. Ta treti (oznaceni Telebanco 24) jiz vydala hotovost bez potizi. V centru mesta je srumec ne nepodobny ruchu v nasich mestech. I kdyz lide jsou zde mene obleceni, stmiva se tady az po 18 hodine a teplo zde maji pres den kolem 20st.

Hotel v EA9 Vstup do 5***** hotelu...
1 QTH - pondeli 20/11

Rano se probouzim kolem 6. Vsude kolem jeden velky klid. Spanele na Ceute maji zivotni tempo posunute. Zacinaji fungovat az kolem 9 rano ale chodi spat o pulnoci ci mnohem pozdeji. V okoli neni zadny obchod a i kdyby byl bude zavren, otviraji az po 9 ci spise 10. Nakonec mne zachranuje jedna houska s syrem, rajcetem a tunakem a k tomu "caj" na to mi bylo odpovezeno zda z mlekm ne vodou. A tak mleko zvitezilo. Dostavam hrnek horkeho mleka a do nej sacek s cajem. Zajimava kombinace. Vracim se na hotel kolem 9. Veranda ci strecha, jedno jak tomu budu rikat je uzamcena. Ceka mne rozhovor se synem majitele hotelu. Ano nebudu nicit strechu. Ma strach o to aby se neztratilo neco nejen mne ale i jinym hostum. Zlodeji skacou ze strechy na strechu, protoze jsou navzajem propojene a pro zdatneho jedince to neni zadny problem. Hura strecha je otevrena, beru vertikal a vse vybaluji. Prichazi otec, majitel domu a tak vse vysvetluji znovu.Diva se jak mi to jde. Jsem trosku nervozni ale to se neda nic delat. Diva se asi rad. Po hodine a pul vetikal je upevnen a vykotven na 3 mistech. Hura...bude zkouska. Nyni jeste uzemneni. Vzhledem k tomu ze kovove casti v pkoji 0 tak zbyva jen kohoutek s vodou na umyvani verandy. PSV je OK a TCVR mne "nekope" a tak tam snad uzemneni je.

At zije pracovni prostor Vyhled ale byl bez chyb...bohuzel jen to

Zacinam na 17m. Prvni spojeni s ON stanici na SSB, pak prechazim na CW a zahy se spousti poradny srumec. Hura to se mi libi, ackoliv ten pile up az tezko zvladam, jeste ze jedu UP provozem v radiu. Nicmene FT857 a me usi si obcas, no rekneme casto nedavaji rady. Ale stejne po 2 hodinach je v logu vice jak 250 QSO. Mam hlad od rana jsem nic nejedl krome bagety, nejblizsi potraviny jsou 300m. Nakup voda, bageta, syr a kratky obed. Zacinam vysilat a zahy se prihrne 150kg syn majitele. Rusim nejen jeho ale i TV vsech sousedu v okoli. Ono neni zase az tak divu, protoze na najekaych 15m2 je cca 5 -8 anten. Kazda si smeruje kam chce. Mam povoleno vysilat od 2 v noci do 2 odpoledne v pracovnich dnech. Absolutne nepouzitelny rozvrh a tim zavrhuji okamzite toto QTH.

Zasr..e anteny
"Cesta domu"

Jsem rozhodnut odjet, EA9GW mi to mohl alespon trosku lepe osetrit a netahat mne do mista kde je vice anten jak osob v dome zijicich. No nic pisi zpravy a volam EA9LZ, EA9GW. Prvni mne pak posila do hotelu ve meste ktery, jak zjistuji pozdeji je komplet zavreny. EA9GW mi rika ze mi pomuze ale bude mit cas az ve ctvrtek nebo v patek. Za teto situace prosim XYL aby zjistila moznost zmeny letenek. Neminim necinne travit cas na EA9 aniz bych ho mohl radioamtersky vyuzit. Za hodinu a pul jsem komplet sbalen. Neni po mne ani pamatky na strese. Vecer se jdu projit do mesta a pristavu abych zjistil kdy mi jede ranni trajekt do Algeciras. Organizuji dalsi ubytovani v Malaga a diky XYL zmenu rezevrace. Kolem 21 vola EA9LZ ptajic se jak jsem se rozhodl ze ma pro mne navrh. Nakonec po dohode s jednim mistnim znamym, navrhuji konskou farmu kam jezdi mnoho turistu na skale na druhe strane mesta. Inu zkusim to. Sice jsem uz byl "naladen" na cestu domu ale proc tomu nedat sanci. V nejhorsim ve stredu rano frcim zpet.


Utery 21/11

Utery rano jdu do mesta pro dalsi zalohy z bankomatu (jeste ze je tady maji). Loucim se svym "domovem" na 2 dny se slovy zde jiz nikdy vice a cekam venku na taxi ktere si volam. Lamanou spanelstinou vysvetluji kde jsem a za 5 minut prijizdi. Mezitim mne otravuje mistni marokanec s zadosti o kurivo a pripadne o penize. Staci rici ze ne a da pokoj. Tento pripad byl ale vyjimkou jinak si nic takove ho mistni nedovoli.Ceuta je pomerne bezpecne mesto jak jsem byl ujisten. No to sice nekoresponduje s tim co mi rekli v me prvni ubytovne abych daval pozor pred zlodeji ale to nevadi.


2 QTH

Nasedam do taxi a po 10 minutach jsem v udoli na druhe strane poloostrova. Platim 8 Euro. Vice informaci o miste najdete na http://www.migueldeluque.com/. Je to chatova osada a konsky ranc. Maji zda asi 20 chaticek rozsetych na strani a postavenych kolem hlavni budovy. Hledam senoru Conchitu. Ta o mne vi, coz je idealni ale rika ze ma volno jen do patku, bylo mi slibeno az do pondeli. No nevadi zkousim volat Jorge EA9LZ ten s ni hovori a na vikend mi nabizi baracek kde je asi 26 polnich luzek ve 2 patrech ale s peknou koupelnou a zazemim. Problem je samozrejme umistneni anteny, u velkeho baracku je hnedle nekolik TV anten a po predchozi zkusenosti jsem pomerne nervozni. Krom toho jsou tam stromy a tak pokud se podari ztoporit antenu budu vysilat do stromu. Uvidi se. Je ale utery a tak mi ukazuji chatu cislo 7. Pro mne je to 5 hvezdickovy hotel porovnavajic co jsem mel predtim. Chaticka ma pokoj s velkou posteli, kuchynskou linku, sporak, lednici a koupelnu se sprchovym koutem proste raj. Objekt je uzavren takze se nemusim obavat zlodeju. Za chatickou je male navrsi kde se da postavit vertikal. Za 2 hodiny jsem schopen QRV. Predtim ale jeste platim denni taxu 50 EURO. Nekteri chatari jezdi pres den do prace a jsou zde jen na vecer a noc. Obaval jsem se uzemneni. Obvykle zemnim k kohoutku, jenze zde jsou rozvody jen v umelohmotnych trubkach. Vystacilo ale napojeni na kohoutek co vedl na na kovove umyvadlo v kuchynske lince.

Druhe misto

Od 13 hod jsem zacal pracovat na pasmech s tim ze muzu fungovat do patecniho rana kdy se musim s chaticky vystehovat a musim jit do velkeho baraku pokud chci fungovat a nebo odjet uplne pryc. Po EA9 je na CW pasmech docela hlad a je to videt na pribyvajicich spojenich. Bohuzel umistneni anteny ve strani kde mi brani na USA prevyseni asi 30m je spatne, ale lepsi nez nic. Odpoledne jeste vytahuji druhy umelohmotny stozar a v nejakych 8m je rozvesen dipol na 80m. LW na 160 jiz nestacim rozlozit, stmiva se. V noci delam spojeni na 80. Mile mne prekvapuji pocet spojeni s touto antenou. Po 2 dnech je jich 600. LW na 160m ktery byl rozvesen az ve stredu bohuzel nefungoval. Cast LW byla tazena chatickou a byl jen par m nad zemi. Nemam ho kam jinam dat. Na 160m mne nikdo neslysi.

Skladani vertikalu Tady vzniklo 4000 QSO

V komplexy je stravovani v mistni restauraci, za niz je konska staj a plac pro vybeh koni. K snidani (od 10:30) nabizi housky s maslem a kafem, ale da se objednat i normalni jidlo. Ceny jsou pomerne lidove, snidane stoji cca 3 euro. Obed s rybou a pivem 10Euro. Potraviny v okoli zadne, vse se da zaridit ve meste vzdalenem asi 6km. QSO postupne prichazeji a prestavky jsou na jidlo, odpocinek, komunikaci s domovem a nebo proste kdyz to nejde. Coz zase neni az takova vzacnost.

QTH 2 vertikal, dipol a LW
organizace predevsim

V patek mi majitel rika ze se musim vystehovat do baracku kde mam na strese jen par metru vzdalene TV anteny. Jdu se balit, po 10 minutach prichazi marocky udrzbar s tim ze se stehuji az v sobotu ale do jineho mista,ale kde nebudou TV anteny. Fajn pokud mi pomuzou i s presunutim anteny tak se to snad cele zvladne za nejake 3 hodiny. Stejne zavod nepojedu 48 hod a prestavky chci urcite delat. V patek po tom co jsem se mel a nemel stehovat se vracim do sve chaty ale nachazim pokazeny zamek a tak beru slovnik (ten mam stale u sebe ) a jdu vysvetlovat co se stalo. Nakonec se jim podarilo zapadly zamek vypacit, ale dvere utrpely a obruben dveri taktez. Napadlo mne natahnout antenu na 160m jinam, tak LW vesim sikmo z baracku dolu a pres MFJ tuner jej krasne doladuji. Navecer delam asi 15 spojeni na 160. Nikdo jiny mne neslysi. Do patecniho vecera je v deniku 3600 QSO.

EA9LS a EA9LZ 500m od meho QTH EA9LS/EA9LZ setup
Sobota 25/11 CQ WW a 3 QTH

Zavod zacina v 0100 davam si budicek 15 min predem, sprcha a jde se na vec. Bohuzel nadseni pomerne brzy odpada. Kolem 4 rano je krize nejen spojena s unavou ale i tim ze se nemohu na pasmu nikde uplacatit a vyzobavam jen drobky. PO hodine se budim a drzim se u radia az do 10:30 kdy je naplanovano stehovani. Vse rozpojit a odinstalovat LW, Dipol na 80 a vertikal a opet nainstalovat na misto vzdalene asi 200 m zabira celkem 4.5 hodiny. K radiu usedam neco pred 15. Zde je dulezite podotknout ze mi majitel Miguel nejdrive rekl abych sel do toho baraku s TV antenou. To mne v tu chvili dost nastvalo protoze jsem nemusel ztracet drahocenny cas. No nastesti v prubehu baleni mi pribehli rici ze jdu na drive slibene misto. At Zije zeme zmen a necekanych udalosti. To je uz 3 QTH behem 1 tydne...myslim ze v tomto smeru mozna maly rekord.

QTH cislo 3
Kdyz vse "funguje" :(

Pokracuji a dalsi prestavku delam az vecer kolem 22 hod na veceri. Po hodine zacinam na 80m a zjistuji ze je antena hlucha. Mam podezreni na konektor, cely jej preletuji, bohuzel konektorem to neni, jdu ke stozaru a stahuji jej. Je utrzena zila od stredu koaxu. Fajn musim sundat stred anteny a se vsemy kabely taham do baraku kde jej mohu napajit. Dalsich 30 min je pryc. Po opetovnem vytazeni vse funguje ale mam spatne PSV na zacatku bandu. Dochazi mi trpelivost, davam tomu jeste sanci a jdu "zkratit" konce dipolu, respektive Inv Vee. V predchozim QTH to byl dipol ted je Inv Vee ve vysce asi 10m. Hura funguje i s veceri a praci kolem 80m anteny jsou pryc vice jak 2 hodiny. Kolem pul jedne rozjizdim pile up. Pred 2 v noci z niceho nic vypnou proud. Nerozciluji se, leham si a cekam az jej pusti. No nevim presne kdy zacal jit ale kolem 4 usedam k radiu abych pokracoval. U radia jsem do 8 kdy delam malou prestavku na protahnuti a najist se jdu pred 11. Po navratu opet radio, odpoledni prestavka na obed (kolem 16) a radio vypinam v 10 vecer. Posledni hod to skoro vubec nejde. Stanice v Evrope jsou vystrilene, do USA na 7 MHz to jeste nechodi, 14 je zavrena a na 3.5 mam 600 QSO. V 10 vecer to finalne vypinam, nechce se mi jet dalsi 3 hodiny a delat 15 az 30 qso za hod. Pile ups mne rozmazlily a na nasobice se pro zmenu vetsinou nedovolam. Baleni od 22 do 1 v noci. Nastesti v osade je velky reflektor takze mi svitil na nocni baleni jinak by to byla ducharina.

Rano mne vyzvedava Joachim, znamy EA9LZ za par minut jsme v pristavu, koupe listku, v 09:30 je trajekt do Evropy, v 10:30 taxik v Algeciras na autobus nadrazi 5EURO, primy autobus spoj do Malaga stoji 10 EURO a v Malage autobus na letiste 1. Cely tyden vychazi na cca 20 000 Kc.

Konecne domu..na palube trajektu
Pile up...po cem kazdy touzi

Samostatny odstavec je o praci z druhe strany neboli Beeing DX. Pri vysilani z OK jsem neco podobneho nezazil. Dalo by se rici neustale pile ups kdykoliv a kdekoliv na pasmu. Samozrejme se to tyka te situace pokud jsem slyset, protoze s velmi jednoduchym vybavenim to nebylo pokazde jednoduche. Pred zavodem jsem v pripade pile up mohl pracovat up. V zavode jsem tohle pravidlo nedelal, protoze bylo vsude husto ale tim jsem si pristedril hodne prace navic. Bezne rates byly v zavode kolem 100-150 Qso kdyz to slo dobre tak kolem 200 a parkrat chvilkovy 250 a jednou 310. To za situace kdyz stanice prichazi a hlavne chovaji se normalne. Klasickym prikladem ze jsem se objevil v DX clastru v tom momente vzniklo neco co se da prirovnat k obrovskemu vcelimu ulu. Bohuzel jedna stanice od druhe nerozpoznatelna ladic se elektronicky na stejnou QRG a vsichni busi kilovaty svoji znacku. Vysledek byl temer vzdy stejny. Rate ze 150 mi pada na 80 a nebo i mene. Ptam se na znacku a samozrejme ti jini povetsinou silnejsi to ignoruji s jakymsi pravem volani silnejsiho. Krome 9A to jsou i nektere stanice z UA a jinych zemi ex ruskeho bloku. Priklad za vsechny, v nedeli odpoledne lustim slabsi UA9 stanici a RD3A to ignorujic dava svoji znacku. Pozadal jsem ho "pse lsn"abych mohl dodelat UA9. No pak jiz nezavolal. Bohuzel pro nej, na tom pasmu jiz zadna jina EA9 stanice nepracovala.

Nakonec jeste trosku statistiky EA9/OK1FCJ - 3600 QSO od po do patku, kde v pondeli jen 2 hod (250 QSO), v utery stehovani a v patek uz omezeny provoz vzhledem k blizicime se zavodu EA9/OL8R - CQ WW 2869 QSO za cca 35 hod Bandy v zavodu a pocty spojeni
1.8 49
3.5 619
7 743
14 810
21 536
28 112

Vybaveni
FT 857 100W
GXP vertikal 40-30-20-17-15-12-10
Sklolaminat 10m stozar pro Dipol/Inv V na 80m
LW na 160m

Nbook a N1MM

Návrat na hlavní stránku